maandag 12 oktober 2015

The Martian

Enkele dagen geleden had ik het al over het boek, vandaag heb ik het over de film, want ik heb ’m ondertussen gezien. En ik ben van plan om de film nóg eens in de bios te gaan bekijken. Dat doe ik altijd met keigoede films. En dat de blu-ray aan mijn verzameling wordt toegevoegd van zodra hij uitkomt, dat staat natuurlijk ook al vast. Ik ben héél benieuwd naar alle interessante extra’s die er ongetwijfeld op zullen staan.

Het boek heeft me van begin tot einde geboeid, en met de film was het niet anders. Ik wist natuurlijk al hoe het zou aflopen, maar dat was geen bezwaar. Ik heb de hele tijd in spanning meegeleefd met het hoofdpersonnage, en het was leuk om alle beelden die ik tijdens het lezen van het boek in mijn hoofd had gecreëerd, nu op het grote scherm te zien. Regisseur Ridley Scott en zijn ploeg zijn er uitstekend in geslaagd om de verfilming van Andy Weirs bestseller tot een goed einde te brengen. Ze hebben het boek alle eer aangedaan.

Mark Watney (Matt Damon) is een astronaut op een van de eerste bemande missies naar de planeet Mars. Maar al snel gaat het fout en de crew moet halsoverkop terug vertrekken. Daarbij wordt Watney voor dood op Mars achtergelaten. Alleen ... hij is nog in leven!

Astronaut Mark Watney, gestrand op Mars

En daar zit hij dan: moederziel alleen, op een verlaten planeet. Zijn medebemanningsleden zijn aan boord van een ruimtetuig dat (vanuit Watneys standpunt) de verkeerde kant op gaat: richting Aarde. En in tegenstelling tot wat je na het zien van een Star Trek- of Star Wars-film wellicht zult denken, kan zo’n ruimteschip niet zomaar rechtsomkeer maken om hem te komen oppikken.

Bovendien moet hij eerst de rest van de mensheid op de hoogte zien te brengen van het feit dat hij nog in leven is. Maar met een kapotte radioantenne is dat natuurlijk niet simpel. Die kapotte antenne is nog maar het begin van Watneys problemen. Met de bescheiden middelen die hij op Mars heeft, moet hij zeer inventief zijn om zijn kansen op overleven te verhogen en in leven te blijven tot er hulp komt opdagen. The Martian is een Robinson Crusoe-verhaal, maar dan op een verlaten planeet in plaats van op een verlaten eiland, en zonder Vrijdag.

De scènes wisselen af tussen Watney die het in zijn eentje op Mars probeert te redden, het crisiscentrum op Aarde dat moet uitvissen hoe ze Watney terug kunnen halen, en de bemanning van het ruimteschip met Watneys medeastronauten, die bezig zijn met de maandenlange trip tussen Mars en Aarde. Er is dus voldoende variatie zodat het op geen enkel moment gaat vervelen, en hoewel de situatie van Watney zeer ernstig en soms bijna hopeloos is, zorgt de nodige humor ervoor dat de film geen al te dramatische ondertoon krijgt.

Matt Damon als ruimteschipbreukeling op de rode planeet

Dit sciencefictionverhaal speelt zich af in de zeer nabije toekomst. Zowat alle technologie die in de film getoond wordt, is geïnspireerd op waar de NASA vandaag de dag mee bezig is. Het wordt allemaal zo realistisch en geloofwaardig in beeld gebracht, dat er nu zelfs mensen blijken te zijn die denken dat de film gebaseerd is op een waar gebeurd verhaal, en dat terwijl andere mensen nog altijd – ten onrechte, dat weze duidelijk! – denken dat de maanlandingen in scène gezet zijn in een filmstudio! Zucht ...

The Martian is een uitstekend gemaakte film. Normaal gezien ga ik sciencefictionfilms zonder mijn vrouw en dochter bekijken, maar deze keer waren ze mee en ze hebben even veel van de film genoten als ik. Dat bewijst dat The Martian niet enkel voor scifi-fans en wetenschapsnerds gemaakt is, maar voor een groot publiek. Absolute aanrader!

Als je genoten hebt van de film, dan kan ik je het boek van harte aanbevelen. Met het lezen van een boek ben je vele uren of dagen bezig. Als je bedenkt dat het hele verhaal tot zowat twee uur gereduceerd wordt in een film, dan begrijp je dat het niet anders kan dat bij een boekverfilming heel wat zaken noodgedwongen weggelaten worden. In die zin is het boek wellicht altijd beter dan de film, omdat het meer diepgang biedt en ook omdat je er langer van kunt genieten.

Binnenkort kom ik in een volgend blogje zeker nog eens op The Martian terug, want ik ben er nog lang niet over uitgepraat...

www.foxmovies.com/movies/the-martian

Geen opmerkingen:

Een reactie posten